torsdag den 29. oktober 2015

Tutorial: Fad til dukkehuset

Mit badeværelse i dukkehuset giver lidt udfordringer, et toilet med et wc bræt der kan slås op, giver mig lidt hovedpine i disse dage. Men mon ikke det ender med at lykkedes. ;) De fleste af delene er i hvert fald lavet, så det varer nok ikke længe (jeg tør ikke love for meget ;) ) før i får resultatet at se. :)

Meeeen... når udfordringerne kræver lidt tænketid, er det rigtig skønt lige at have et ekstra projekt ved siden af.




Jeg har derfor været i gang med lidt flere forberedelser til jul, hvor juledekorationer jo hører sig til. Små huse, svampe og fade er formet i selvhærdende ler, og er efterfølgende dekoreret med kobber akrylmaling. Til fadet syntes jeg det selvhærdende ler er helt perfekt til formålet, men de helt små ting som svampene, kommer leret lidt til kort. Det har det med hurtigt at blive tørt og sprække, så for at hindre det, har jeg brugt at fugte fingrene med vand, og dermed også leret. 

I dette indlæg vil jeg kun vise, hvordan man meget enkelt kan lave et fad. Alt der skal bruges af materialer er:

Hvid selvhærdende ler.
Vand.

Af værktøjer skal der bruges:

En rulle til at udrulle leret med.
To runde udstikkere med diameter på ca. 3,3 cm. og 1 cm. (jeg har brugt en måleske og hætten fra en parfume).
En hobbykniv.
En stor nål.
Et godt underlag, der kan tåle at blive beskidt.

1. Rul en passende mængde selvhærdende ler ud med rullen, så leret får en tykkelse på ca 1-1 1/2 mm.

2. Brug den store udstikker til at udstikke en rund plade ud med. Hvis du som mig kun har en måleske at gøre godt med, presses måleskeen godt ned i leret, for at lave et cirkel aftryk.




3. Hvis ikke den runde plade helt har sluppet det overskydende ler, skær i aftrykket fra måleskeen, så leret kommer fri fra det overskydende ler.

4. Kanten glattes ud, med lidt vand.

5. Måleskeen vendes på hovedet, og leret lægges på bagsiden af skeen. Leret presses forsigtigt ned, til det ligger helt tæt op ad skeens bagside.

6.  Brug den lille udstikker til at udstikke en lille rund plade ud. Den lille runde plade skal bruges til at lave en fod på fadet.




7.  Med en nål, kradses leret let op på fadet, hvor foden skal sidde.

8. Den ene side af foden kradses ligeledes op.



9. Fugt leret på både fadet og foden, hvor leret er kradset op.

10. Foden sættes fast til fadet, med de to kradsede flader mod hinanden, og med nålen glattes kanten ud, langs med foden.

Nu skal fadet blot stå og tørre, det tager ca. 2-5 timer, med et fad i denne størrelse. Herefter kan fadet dekoreres, som man har lyst til.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar