fredag den 8. maj 2015

Tutorial: lampehus

Midt i trappeprojektet, fik jeg lige en idé, som jeg bare måtte prøve af. At lave et lampehus. :)




Nogle gange har jeg lidt for mange projekter i gang, og det resulterer ofte i, at jeg gør mig selv helt stresset, for jeg vil jo gerne have tid til at lave dem alle sammen, og helst gerne på samme tid, så de er færdig samme tid. Hmm.. Men det er jo en fysisk umulighed, så jeg er bare nødt til at væbne mig med tålmodighed, og lade tingene tage den tid de tager. :-)

Heldigvis er trappeprojektet fyldt med pauser, hvor jeg skal vente på tørring af maling, så idéen med lampehuset har der heldigvis været tid til at udføre.

Lampehuset har en størrelse på ca. 3,3 cm. i højden, ca. 3 cm. i bredden, og ca. 1,6 cm. i dybden. Det svarer til en højde på ca. 40 cm. i 1:1.

Af materialer skal der bruges:

Balsatræ.
Trælim.
Akrylmaling (farvevalg er frit).
Lak.
Skabelon (pdf til skabelon findes længere nede i teksten).
Fyrfadslys, (kun vægholderen ;-) ).
Pære og ledning (Det der passer til dit hus' elsystem).
Plastik hæftemasse (elefantsnot)

Af værktøjer skal der bruges:

Skærebræt.
Tape.
Hobbykniv.
Sandpapir eksempelvis korn 220.
Evt. slibepapir.
Pensler.
Saks.

Lampehuset laves på følgende måde:

1. Balsatræet slibes glat med sandpapir. Jeg har også givet det med en omgang slibepapir, for at få en glat overflade.

2. Skabelonen klistres på træet med tape, og der skæres ud langs de sorte streger. Skabelonen finder du her; Lampehus.




3. Her ses alle delene.

4. Nu males delene på den side, der skal blive til husets inderside. Lad malingen tørre. Slib med sandpapir, så malingen bliver helt jævn. Mal igen, og gentag slibningen. Denne proces gentages ca. 6-8 gange, for at malingen ender med at være helt glat. Denne proces vil få malingen til at have et keramisk udtryk, når først det bliver lakeret.

5. Huset skal nu samles. Først limes bund, forside, bagside, og det nederste af gavlene sammen med trælim.

6. Kanterne males med akrylmaling, for at de får en fin samling, der slibes, og lakeres. Giv gerne 2-3 lag lak, og husk tørring mellem lagene. Lakér også de løse dele til gavlene med 2-3 lag.




7. Resten af gavlene limes på plads. Hele huset er nu samlet.

8. Alle kanter slibes runde med sandpapir.




9. Nu gentages processen med akrylmalingen, først et lag maling, tørring, så slibning i alt 6.-8 gange. Til sidst gives huset 2-3 lag lak.

10. Huset er færdigt. Næsten!

11. Nu skal der laves lys. Fyrfadslyset skilles ad, og vægholderen løsnes fra stearinen.

12. Holderen passes til med en saks, så den kan stå inden i huset.




13. Ledningen med pæren trækkes igennem hullet i holderen, og sættes fast på undersiden med hæftemasse (også kaldet elefantsnot).

14. Holderen fastgøres i bunden af huset. Jeg har brugt en hæklenål som hjælp, til at trykke holderen fast med. Nu er det bare om, at tilslutte ledningen til husets elsystem. :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar