søndag den 15. marts 2015

Tutorial: Plantekasser

Der er forår i luften, og det betyder selvfølgelig også forårsstemning i miniature verdenen. :)




Jeg har derfor været i gang med at lave plantekasser, hvor der spirer små sommerblomster frem. Desværre har jeg ikke kunne komme på, hvilket plastmateriale jeg skal bruge, som har samme effekt som friendly plastic, hvor det kan varmes op, så det former sig efter den form det er lagt oven på. Friendly plastic er desværre noget tykt, men jeg syntes det går, specielt i et nødstilfælde. ;) Derfor, hvis du kender et materiale der kunne være bedre egnet, så lad mig endelig vide det. :)

Mine plantekasser har målene 2,3x3,3 cm. hvilket svarer til en faktisk størrelse på ca. 28x40 cm.

For at lave plantekasser, skal der bruges af materialer:

Friendly plastic.
Kaffebønner.
Hvid lim.
Grøn karton.

Af værktøj, skal der bruges:

Kødhammer.
Hårtørrer.
Saks.
Skål el. lign. til oprørring af kaffebønner og lim.
Rørepind.

For at lave plantekasserne, følges denne fremgangsmåde:

1. Klip friendly plastic i et passende stykke, så det passer med at det kan dække 3x4 rækker af kødhammerens forhøjninger.

2. Læg stykket på kødhammeren med den sorte side vendt nedad, og varm friendly plastic'en op med en hårtørrer, indtil det har taget form. Lad plantekassen afkøle, før den tages forsigtig af kødhammeren.




3. Kaffebønner og hvid lim rørres sammen til en tyk masse.

4. Massen trykkes ned i hullerne på plantekassen, og i midten af hver klump "jord" laves et lille hul, der skal bruges til at lime blade i.




5. Små blade klippes ud i grøn karton ca. 7 mm. i fuld længde Man kan også vælge at lave små blomster, men her har jeg nøjedes med små blade, der skal ligne den første kim, der kommer op af jorden.

6. Bladene limes parvis med hvid lim, ned i hullerne i jorden.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar