fredag den 20. februar 2015

Tutorial: Små knapper

Hvem kan ikke have brug for lidt ekstra knapper, det er i hvert fald praktisk, hvis der skulle være røget en eller to stykker i bukserne ved sidste jul og nytårsfest. ;)




Det er meget simpelt at lave knapper, og man kan jo lave flere forskellige, i alle mulige farver. En halv formiddag tog det mig, at lave en ordentlig omgang knapper. Men jeg glemte alt om, at jeg ville have lavet et stykke kridt.. sådan et man bruger, når man tegner mønster op på stof. Så det må jeg få lavet næste gang, at jeg har mit cernit pakket frem.

Der er heller ikke længe til at jeg vil afsløre, hvad mit hemmelige projekt går ud på. Er du spændt? ;) Eller har du gættet, hvad det mon er?

Jeg glæder mig til at vise projektet frem, som snart har taget 4 uger at gennemføre. Og der er stadig lidt at lave, selv om det efterhånden kun er småting.

Nå.. tilbage til knapperne.

For at lave knapper, skal der bruges af materialer:

Cernit/fimo.
Evt. pap til at sætte knapperne på.

Af værktøjer skal der bruges:

Akrylrulle.
Tyndt sugerør, som udstikker.
Nål.
Ovn.

Og ellers skal der bruges et stykke bagepapir som underlag.

1. Cernitten rulles ud, så det har en passende tykkelse. Jeg er gået ned i ca. 0,5 mm. tykkelse.

2. Med sugerøret udstikkes det ønskede antal knapper. Knappen kan godt fine på at sidde godt fast, så er det godt at man kan puste i den anden ende af sugerøret, så falder knappen let ud. ;)




3. Der prikkes små huller i knapperne med nålen. Jeg har valgt at lave nogle, både med to og fire huller i. Nu er knapperne klar til at blive brændt i ovnen. Da jeg har arbejdet i cernit, har jeg givet knapperne 6 minutter ved 120 grader. Hvis der er arbejdet i fimo, anbefaler jeg, at man følger producentens forskrifter, da det ikke nødvendigvis er det samme antal grader og tid.

4. Jeg har valgt at sætte nogle af knapperne på pap. Det får dem til at se helt realistiske ud.

God fornøjelse og god dag :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar